Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Helhedstilbuddet Skovmoseskolen

Rødovre Kommunes specialskole for elever med generelle indlæringsvanskeligheder

Indhold

Lovgrundlag 
Undervisningsrelateret ergoterapi og fysioterapi 
Vedligeholdende træning 
Genoptræning
Cerebral Parese Opfølgningsprogram - CPOP

Lovgrundlag

Ergoterapien og fysioterapien på Helhedstilbuddet Skovmoseskolen (HTS) er et helhedsorienteret og sammenhængende tilbud, som tilrettelægges ud fra elevernes behov og i samarbejde med Skovmoseskolens ledelse og i praksissamarbejde med pædagoger og lærere.

Ergoterapeuterne og fysioterapeuterne varetager opgaver inden for følgende lovgivning:

  1. Undervisningsrelateret ergoterapi og fysioterapi i henhold til Folkeskoleloven
  2. Vedligeholdende træning i henhold til Servicelovens § 44/§86, stk. 2
  3. Genoptræning i henhold til Sundhedslovens §140
  4. Cerebral Parese Opfølgningsprogram (CPOP) i henhold til Bekendtgørelse om godkendelse af landsdækkende og regionale kliniske kvalitetsdatabaser og Samarbejdsaftale vedrørende CPOP, Region Hovedstaden og KKR Hovedstaden

 

Undervisnings relatereret ergoterapi og fysioterapi i henhold til folkeskoleloven

Formål

Formålet med undervisnings relateret ergoterapi og fysioterapi er at understøtte elevernes læring trivsel og udvikling og bidrage til Læringsfællesskaber for alle med afsæt i Rødovre Kommunes børne- og ungesyn:

Alle børn og unge skal have lige muligheder for at være en del af et læringsfællesskab.
Børn og unge er kompetente, og de gør som udgangspunkt det bedste, de kan.
De voksne møder børnene dér, hvor de er.

Undervisnings relateret ergoterapi og fysioterapi har særligt fokus på at understøtte elevernes selvstændige og aktive deltagelse i skoledagens læringsfællesskaber og – aktiviteter med afsæt i elevernes sansemotoriske funktionsevne.

Undervisnings relateret ergoterapi og fysioterapi er en fuldt integreret del af HTS og dermed alle elevernes dagligdag på skolen. Den undervisnings relaterede ergoterapi og fysioterapi bidrager
til undervisningen og den individuelle undervisningsplan og iværksættes i dialog med pædagoger og lærere; ofte i tæt samarbejde med tale-hørekonsulenter og psykolog.
Ergoterapeuterne og fysioterapeuterne indgår i udviklingen af Helhedstilbuddet Skovmoseskolen og bidrager med nyeste faglige viden.

Indhold

Som en integreret del af den fagopdelte undervisning og den understøttende undervisning indgår undervisnings relateret ergoterapi og fysioterapi primært i forbindelse med holddannelse på klasseniveau, på tværs af klasser og i trindeling.

Dansk, matematik, billedkunst, madkundskab, håndværk og design, naturfag m.m.

  • Før-skriveaktiviteter
  • Skrive- og klippefunktion
  • Redskaber til brug i undervisningen
  • Krop og sundhed
  • Læring gennem bevægelse


Idræt og svømning

  • Differentiering af fysiske aktiviteter
  • Forflytning

Activities of Daily Living (ADL- funktioner)

Personlige gøremål som f.eks. badning, påklædning og toiletbesøg
Instrumentel ADL som f.eks. at stige ind/ud af bussen, køkkenaktiviteter

Fysisk aktivitet i skolehverdagen

  • Aktive pauser (fx på legeplads, dans, sanglege)
  • Brain Breaks
  • Cykling


SID – GODT

  • Indstilling af arbejdsborde og stole
  • Elevernes individuelle behov for placering i klasselokalet
  • Indretning af klasselokalet

Skolens fælles aktiviteter som idrætsdag, emneuger, skolernes motionsdag m.v

Som en integreret del af den faglig opdelte undervisning og den understøttende undervisning indgår også undervisnings relateret ergoterapi og fysioterapi med særligt fokus på individuelt niveau i følgende sammenhænge:

Udredning og vejledning i skolehverdagen

  • Fin- og grovmotorisk funktion
  • Gangfunktion
  • Siddefunktion
  • Udholdenhed
  • Sansebearbejdning
  • Spise- og synkefunktion
  • Forflytning og skifte situation; fx efter ortopædiske operationer


Holddannelse fx:

  • Oralmotorisk funktion
  • Egenomsorg og hygiejne
  • Styrke- og konditionstræning
  • Dansk – Kommunikation – Bevægelse
  • Theraplay inspirerede forløb


Hjælpemidler i undervisningen i samarbejde med pædagoger, lærere, skolen ledelse, speciallæger, bandagist og forældre vedr. :

  • Specialstole
  • Transportstole
  • Gangredskaber
  • Sanseregulerende hjælpemidler
  • Kropsbårne hjælpemidler (fodkapsler, håndskinner, gipsning o.a.)
  • Spiseredskaber
  • Formidling af sundhedsfaglig viden om operationer, fysiske handicap, kropsbårne hjælpemidler m.m. og vejledning til lærer-pædagogteams

 

Vedligeholdende træning i henhold til Servicelovens §44/§86, stk. 2

Formål
Vedligeholdelsestræning defineres som målrettet træning for at forhindre funktionstab, fastholde
eller forbedre hidtidige funktionsevne.

Indhold

Den ergoterapeutiske og/eller fysioterapeutiske vedligeholdelsestræning retter sig mod elevens
fysiske funktioner og færdigheder. Vedligeholdelsestræningen tilrettelægges under mest mulig
hensyntagen til elevens læringsfælleskaber og – aktiviteter.

Visitation

I forbindelse med visitation/revisitation til HTS indgås aftale om ergo- og/eller fysioterapeutisk.
Aftalen indgås mellem kommunale myndighed for vedligeholdelsestræning
vedligeholdelsestræning (almindeligvis rådgiver) og afdelingsleder for fysio- og ergoterapeuter,
Pædagogisk Udviklingscenter.
Der visiteres for et skoleår ad gangen

Takst

Priseksempel: Ergoterapeutisk og fysioterapeutisk vedligeholdelsestræning et skoleår pris 44.480
kr. (2019-takst).

 

Genoptræning i henhold til Sundhedslovens §140

Formål

Formålet med genoptræning er, at eleven opnår samme grad af funktionsevne som tidligere eller
bedst mulig funktionsevne.

Indhold

Genoptræning omfatter træning af kroppens funktioner og træning i aktiviteter, dvs. træning i
funktionsnedsættelser i relation til for eksempel bevægeapparatet og aktivitetsbegrænsninger.
Genoptræning er et målrettet og tidsafgrænset forløb i samarbejde mellem forældre, lærere,
pædagoger og behandlende læge på hospital.

Visitation

Genoptræning iværksættes til elever, der efter udskrivning fra sygehus har et lægefagligt begrundet
behov for genoptræning, jf. § 84 om genoptræningsplaner. Hjemkommunens genoptræningscenter
modtager genoptræningsplan, og indgår i samråd med forældre aftale om, at
ergo- og/eller fysioterapien på HTS varetager genoptræningen og omfang af genoptræningsforløb.
Aftalen indgås med afdelingsleder for fysio- og ergoterapeuter, Pædagogisk Udviklingscenter.
Hjemkommunens genoptræningscenter har ansvaret for SKS-registrering.

Takst

Genoptræningsforløbet afregnes efter Sundhedsdatastyrelsens gældende takster til
mellemkommunal afregning af genoptræningsydelser.

 

Cerebral Parese Opfølgningsprogram – CPOP  -  i henhold til Bekendtgørelse om godkendelse af landsdækkende og regionale kliniske kvalitetsdatabaser og Samarbejdsaftale vedrørende CPOP, Region Hovedstaden og KKR Hovedstaden

Formål

Det overordnede formål med CPOP er at overvåge og følge kvaliteten af den sundhedsfaglige
opfølgning og indsats til børn og unge med cerebral parese eller cerebral parese lignende
tilstande.

Indhold

Årlig fysioterapeutisk og ergoterapeutisk undersøgelse inkl. gennemførelse af GMFM (Gross Motor
Function Measure), indrapportering til klinisk database samt deltagelse ved CPOP-konsultationer
på hospital.

Visitation

Regionale CPOP-koordinatorer henviser med samtykke fra forældre børn tilmeldt CPOP-registret
til CPOP-kontaktperson, Fysio- og Ergoterapien, Skovmoseskolen. Varetagelse af opgaven aftales
mellem lokale, kommunale CPOP-kontaktperson og afdelingsleder for fysio- og ergoterapeuter,
Pædagogisk Udviklingscenter.

Takst

CPOP-opgaven udføres som en del af tilkøbet af vedligeholdelsestræning i henhold til Serviceloven
§ 44/§86, stk. 2.

Hvis eleven ikke modtager vedligeholdelsestræning afregnes ydelsen med 11.120 kr. (2019-takst).

Opdateret 2019

Du kan hente ovenstående tekst i pdf format under Dokumenter nederst på siden.