PUC

Hvem er vi?

Pædagogisk Udviklingscenter består af konsulenter, psykologer, tale-hørekonsulenter, ergoterapeuter, fysioterapeuter, administration og ledelse.
Vi ønsker at bruge ledelse og medarbejderes faglige forskellighed aktivt i relation til løsning af vores fælles kerneopgave.

Kerneopgave

PUC ’s kerneopgave og mål er at understøtte læring, trivsel og udvikling af børn og unge 0-18 år, herunder udvikling af meningsfyldte læringsfællesskaber for alle børn og unge i Rødovre Kommune

I vores daglige arbejde medvirker vi til at understøtte udvikling af nye handlemuligheder
for og med barnet/den unge selv
for og med barnet/den unges netværk

Primære målgruppe

Børn og unge 0-18 år i Rødovre Kommune

Sekundære målgruppe

Børn og unges netværk som er forældre, lærere, pædagoger, ledelser i skoler og dagtilbud

Det gode børneliv

”Alle børn og unge skal have lige muligheder for at være en del af et læringsfællesskab. Børn og unge er kompetente, og de gør som udgangspunkt det bedste, de kan. De voksne skal møde børnene, der hvor de er”

Børne- og Ungepolitikken i Rødovre Kommune har en vision om, at alle børn og unge har en sund og udviklende tilværelse. Hver enkelt skal udfordres og motiveres til at udnytte sine potentialer, og alle børn skal sikres lige muligheder for deltagelse i samfundet. Rødovre Kommune lægger vægt på, at alle børn har positive relationer til både børn og voksne. Samtidig pointerer Børne- og Ungepolitikken, at de voksne er rollemodeller for børn og unge, og det forventes derfor, at alle voksne omkring barnet samarbejder og tager et fælles ansvar.

Sprogets betydning i arbejdet med børn og unge

Som professionel medarbejder, der har med børn og unge og deres forældre at gøre, er det vigtigt at have fokus på sprogets betydning.
Hvad enten det er det talte eller det skrevne sprog, har det en sandheds skabende værdi. Sproget kan åbne mulighedsrum, og kan skabe en ny virkelighed, men det kan ligeledes være kategoriserende, konkluderende og ekskluderende. Derfor er det på ingen måde ligegyldigt, hvorledes f.eks. børn, unge eller forældre omtales eller benævnes.

Skriv sikker Digital post til PUC ved at trykke på linket.