Opgave
Konsulenterne på PUC har til opgave at understøtte børn og unges Læring, Trivsel og Udvikling gennem forskellige pædagogisk og didaktiske indsatser på skole og dagområdet i Rødovre Kommune.
Fælles kommunale indsatser
Konsulenterne har blandt andet til opgave at understøtte Rødovre Kommunes 3 indsatser:
Læringsfællesskaber for alle (LFA)
Hovedtemaer
- Børnesyns proces
- Kompetenceudvikling/opbygning
- PIT
Teknologi og Innovation (T&I)
Hovedtemaer
- Innovativ læringskultur
- Teknologi og innovationsdidaktik
- Teknologianvendelse
Sundhed og Trivsel (FS)
Hovedtemaer
- Professionelle læringsfællesskaber
- Problembaseret læring/undervisning/21. årh. kompetencer
- Udfordrende fysiske og sociale læringsmiljøer
Konsulenternes øvrige indsatser på dag og skoleområde
Konsulenterne understøtter dag og skoleområdets kerneopgave gennem forskellige udviklingsprocesser og indsatser i samarbejde med ledere, lærere og pædagoger, herunder:
- Implementering af LTU-modellens anvendelse. (LTU modellen er et analyse- og handleværktøj som effektivt kan hjælpe lærere og pædagoger med deres største udfordringer: at skabe Læring, Trivsel og Udvikling (LTU) for børn og grupper af børn og unge, der er i lærings- og trivselsmæssige vanskeligheder.
- Implementering af aktionslæring i forskellige pædagogiske kontekster
- Implementering af Co-teaching i forskellige pædagogiske kontekster
- Tilrettelæggelse af udviklingsprocesser med fokus på kerneopgaven
- Tilrettelæggelse af pædagogiske dage og længere udviklingsforløb
- Tilrettelæggelse af ledelsesforløb med fokus på udvikling af strategisk ledelse
- Tilrettelæggelse af sammenlægningsprocesser
- Individuelle coachingforløb
- Coachingforløb for personaleteam og ledelsesteam
Samarbejdspartnere
Konsulenterne samarbejder gennem daginstitutionens og skolens ledelser. Derudover samarbejder de tæt med pædagoger, lærere, teams og med eventuelle ressource/støttepersoner og øvrige samarbejdspartnere i Rødovre Kommunes Børne og Kulturforvaltning